Yhtiö missä Potilas ei ole Ykkönen
LENTOYHTIÖ
NORWEGIAN HÄVÄISTYSISKU VAMMAISIIN MATKUSTAJIIN: EI HALUA VAMMAUTUNEITA
LENNOILLENSA!
Matkustin
Norwegianilla 7.2.2019 edestakaisin Oulun ja Helsingin väliä. Kaikki sujui
mainiosti. Kunnes koitti maanantai 18.2. klo 18.00.
Minulla on
liikuntarajoite joten tarvitsen lentokoneeseen menoa varten
pyörätuoliavustuksen. Sama sitten lentokoneesta poistumiseen. Kentillä on
palveluyhtiöt mitkä organisoivat tarvitsemani palvelun.
Helsingistä
hakevat junan päätepysäkiltä tai sitten tulo-ovilta hakupisteiltä. Vievät
lipputarkastukseen jonojen ohi, sitten samoin jonojen ohi, turvatarkastukseen.
Sen jälkeen viedään lähtöportin lähelle odottamaan koneeseen nousua. Kun on
aika nousta koneeseen avustaja tulee noutamaan sovitusta paikasta ja vie,
jälleen jonon ohi, ensimmäisenä boarding passin tarkastuksen jälkeen
lentokoneen ovelle. Oulussa lentokoneeseen mennessä haku on jo tuosta
ilmoittautumistiskiltä, sitten avustus, jälleen jonojen ohi, turvatarkastuksen
läpi. Avustus portin lähelle ja lähtöajan varmistuttua avustus, ensimmäisenä,
boarding passin tarkastuksen jälkeen koneeseen. Jonot ohitetaan myös sen vuoksi
että avustajat voivat hoitaa työtehtävänsä oikein. Eivät voi jäädä jonottamaan
vammautuneen kanssa lipuntarkastukseen menevään jonon häntäpäähän koska
avustettavia on muitakin.
Tuo yllä
oleva selvitys vain siksi että ne joille toiminta ei ole tuttua ymmärtäisivät
mistä on kyse.
Palaan
noihin pienen ajan sisällä lentämiini lentoihin. 7.2. kaikki meni niin kuin
yllä selitin. Norwegianin kenttä virkailijat olivat erittäin ystävällisiä ja
auttavaisia molemmilla kentillä.
18.2. minut
haettiin syvältä Helsingin lentokentän maan alta juna-asemalta. Siinä oli
hakupisteellä minulla kuulemisvaikeuksia kun soitin avustajaa hakupisteessä
olevalla puhelimella. Junia tuli ja meni juuri silloin kun painoin nappia jotta
saisin tilattua avustuksen. Minulla oli tarvetta wessaan ja kysyin samalla että
onko lähellä wessaa mihin ei tarvitsisi mennä portaita pitkin. Tyttö/nuori
nainen sanoi keskuksesta että portaat on ja sanoi että heillä oli juuri ruuhkaa
joten hakuni voi kestää jopa ½-tuntia. Kerroin että pitäkää kiirettä ettei tule
pisut raiteille. Huumorin yritys väärään paikkaan!
Noh sitten
avustaja kuitenkin pääsi tulemaan vartissa ja pääsin menemään hisseillä
wessaan, hox ei siellä wessa ollut portaiden takana vaan sinne pääsi helposti
hissillä. Joko kuulin väärin tai tyttö kertoi väärin.
Tulimme
Norwegianin lipputarkastukseen. Siinä oli vastassa nuori tyttönen joka
hymyillen otti meidät vastaan ja sanoi että siihen vaan odottamaan JONON HÄNTÄPÄÄHÄN!
Olimme avustajani kanssa tyrmistyneitä ja sanoimme, minä isommalla äänellä,
jotta tuo on väärä ohjaus häneltä. Virkailijatar väitti että näin on aina
tehty. Minä sanoin, varsin reilulla äänellä, jotta eikä ole! Käskin hänen kysyä
tiskin takana olevilta vanhemmilta virkailijattarilta asiasta. Lyhyen hetken
päästä tämä nuori tyttönen viittasi meidät jonon ohi. Kiitin ja tilanne olisi
ollut minun kohdalta ihan ok. Nuori oli vain saanut väärän käsityksen kuinka
avustettavien kanssa asiat tehdään.
Mutta tyttö
jäi ’räkyttämään’ minun viereen takaviistoon siten etten nähnyt häntä. Hän
sanoi etten ollut millään muotoa oikeutettu ohittamaan jonoa mutta saat nyt
mennä kun noi tiskin takaa käskivät. Esitin kysymyksen, kuuluvalla äänellä,
että miten niin en ole oikeutettu? Näin on tehty siitä lähtien kun vammauduin
ja olen lentänyt usealla lentoyhtiön lentokoneella, maailman eri kentillä ja
siellä on aina toimittu näin! Tyttö inttää ja jupisee ettei tuollaiset tartte
mitään etuoikeuksia. Vaadin hänen nimeään, samoin teki avustajani mutta tyttö
ei antanut nimeään eikä titteliään.
Tehtiin
lähtöselvitys vanhemman virkailijan kanssa, joka oli vaivaantuneen näköinen ja sanoi
pienellä äänellä että heille on tullut uusia, nuoria, töihin jotka eivät osaa
asiakaspalvelua. Tuumasin vaan että antaa olla, kyllä tyttö aikanaan oppii
tavoille. Siirryttiin siitä erikoistavara lähtöportille viemään rollaattorini
ruumaan vientiä varten ja sen jälkeen menimme turvatarkastukseen, mikä sujui
hyvin. Satuin olemaan satunnaisesti valittu henkilö jonka tavarat tutkittiin
erikoistarkastuksena. Siinä tarkastetaan kemiallisella kokeella ettei minulla
ole kiellettyjä huumeita mukana. Niitä ei tietenkään löydetty. Turvatarkastus
virkailijat olivat erittäin kohteliaita ja matkani pääsi jatkumaan hyvillä
mielillä varustettuna koska toi turvatarkastus osoitti että tarkkoina ollaan!
Kiitos heille tarkasta työstä.
Avustaja vei
minut pyörätuolilla, millä oli kokoajan minua työntänyt hakupaikasta lähtien,
lähtöportin läheisyyteen odottamaan lentoni lähtöä. Odotellessa join iltakahvit
sämpylän kanssa ja olin loppuviimeetteks melko tyytyväinen olooni. Ajattelin
että se nuori tyttö vielä oppii oikeille tavoille.
Sitten tuli
lentoni lähtöaika, uusi avustajani vei minut, taas jonon ohi niin kuin oikein
on, lipputarkastus tiskille lähtöportin viereen. Siinä kohtaan tapahtui se
miksi tämän kirjoitan. Nuori tyttönen, taas, tuli eteeni seisomaan esteeksi
ettei avustaja voinut työntää minua lentokoneen ovelle. Tämä tyttönen kysyi
minulta: ”Osaatko sinä käyttäytyä lentokoneessa lennon aikana?” Olen kohta 61
ja hän sinutteli minua! Olin sanaton muutaman sekunnin ja katsoin vain tätä
tyttöstä ja kysyin varsin suomalaisen pitkän kysymyksen: ”HÄH?” Hän vastasi
toistaen kysymyksensä. Kysyin häneltä nimeä ja titteliä. Hän käänsi
henkilökorttinsa siten ettei tiedot näy ja sanoi ettei minun tarvitse niitä
tietää. Kysyin sitten tältä ylimieliseltä pikkuamatsoonilta että arvaa osaanko
käyttäytyä? Nyt tuli sitten pikku selitys että hänen käskettiin kysyä asia
minulta. Kysymykseeni: ”Kuka?” tuli vastaukseksi ylimielinen katse ja
hiljaisuus. Sanoin uudelleen: ”Arvaa?” Mitään sanomatta hän antoi lippuni
takaisin, meni piiloon näytön taakse ja toinen virkailijatar ohjasi meidät
koneeseen hämillisen näköisenä.
Avustajani
oli myös aivan ällikällä lyöty. Kertoi että reklamoi ihmeessä! Hänen mukaansa
heillä on ollut juuri näiden nuorien tyttösten kanssa ongelmia!
Kerroin
tapahtumat lentokone henkilökunnan esimiehelle koneessa. Hän sanoi että noiden
halpatyöläisten kanssa on ilmaantunut hankaluuksia ennenkin. Myös hän kehotti
reklamoimaan. Päätin tehdä siten!
Menin Norwegianin
Chattiin ja sieltä Katja niminen henkilö väitti kovaa että valitusasiat kestää
8 viikkoa.
8 viikkoa
oli lopulta virheellisesti ilmoitettu aika koska vastaus tuli jo 7.3. eli
kolmen viikon päästä. Kovasti valittelivat ja pyytelivät anteeksi tapahtunutta.
Kertoivat tutkivansa asian perinpohjin. Vastasin heille että minut on
julkisesti loukattu ja saatettu häpeään joten vaadin julkista anteeksipyyntöä.
Ehdotin lisäksi lentopisteiden lisäystä. Kumpaankin tuli kielteinen vastaus
alle 24 tunnissa.
Uskon että teen kaikkeni etten joudu lentämään enää Norwegianilla! Siellä Potilas ei ole Ykkönen!
Todella törkeää. Tuon ihmisen paikka ei todellakaan ole asiakaspalvelussa, toivon että hän saa potkut ja ymmärtää hakeutua johonkin muuhun työhön.
VastaaPoista