Yhtiö missä Potilas ei ole Ykkönen


LENTOYHTIÖ NORWEGIAN HÄVÄISTYSISKU VAMMAISIIN MATKUSTAJIIN: EI HALUA VAMMAUTUNEITA LENNOILLENSA!

Matkustin Norwegianilla 7.2.2019 edestakaisin Oulun ja Helsingin väliä. Kaikki sujui mainiosti. Kunnes koitti maanantai 18.2. klo 18.00.

Minulla on liikuntarajoite joten tarvitsen lentokoneeseen menoa varten pyörätuoliavustuksen. Sama sitten lentokoneesta poistumiseen. Kentillä on palveluyhtiöt mitkä organisoivat tarvitsemani palvelun.

Helsingistä hakevat junan päätepysäkiltä tai sitten tulo-ovilta hakupisteiltä. Vievät lipputarkastukseen jonojen ohi, sitten samoin jonojen ohi, turvatarkastukseen. Sen jälkeen viedään lähtöportin lähelle odottamaan koneeseen nousua. Kun on aika nousta koneeseen avustaja tulee noutamaan sovitusta paikasta ja vie, jälleen jonon ohi, ensimmäisenä boarding passin tarkastuksen jälkeen lentokoneen ovelle. Oulussa lentokoneeseen mennessä haku on jo tuosta ilmoittautumistiskiltä, sitten avustus, jälleen jonojen ohi, turvatarkastuksen läpi. Avustus portin lähelle ja lähtöajan varmistuttua avustus, ensimmäisenä, boarding passin tarkastuksen jälkeen koneeseen. Jonot ohitetaan myös sen vuoksi että avustajat voivat hoitaa työtehtävänsä oikein. Eivät voi jäädä jonottamaan vammautuneen kanssa lipuntarkastukseen menevään jonon häntäpäähän koska avustettavia on muitakin.

Tuo yllä oleva selvitys vain siksi että ne joille toiminta ei ole tuttua ymmärtäisivät mistä on kyse.

Palaan noihin pienen ajan sisällä lentämiini lentoihin. 7.2. kaikki meni niin kuin yllä selitin. Norwegianin kenttä virkailijat olivat erittäin ystävällisiä ja auttavaisia molemmilla kentillä.

18.2. minut haettiin syvältä Helsingin lentokentän maan alta juna-asemalta. Siinä oli hakupisteellä minulla kuulemisvaikeuksia kun soitin avustajaa hakupisteessä olevalla puhelimella. Junia tuli ja meni juuri silloin kun painoin nappia jotta saisin tilattua avustuksen. Minulla oli tarvetta wessaan ja kysyin samalla että onko lähellä wessaa mihin ei tarvitsisi mennä portaita pitkin. Tyttö/nuori nainen sanoi keskuksesta että portaat on ja sanoi että heillä oli juuri ruuhkaa joten hakuni voi kestää jopa ½-tuntia. Kerroin että pitäkää kiirettä ettei tule pisut raiteille. Huumorin yritys väärään paikkaan!

Noh sitten avustaja kuitenkin pääsi tulemaan vartissa ja pääsin menemään hisseillä wessaan, hox ei siellä wessa ollut portaiden takana vaan sinne pääsi helposti hissillä. Joko kuulin väärin tai tyttö kertoi väärin.

Tulimme Norwegianin lipputarkastukseen. Siinä oli vastassa nuori tyttönen joka hymyillen otti meidät vastaan ja sanoi että siihen vaan odottamaan JONON HÄNTÄPÄÄHÄN! Olimme avustajani kanssa tyrmistyneitä ja sanoimme, minä isommalla äänellä, jotta tuo on väärä ohjaus häneltä. Virkailijatar väitti että näin on aina tehty. Minä sanoin, varsin reilulla äänellä, jotta eikä ole! Käskin hänen kysyä tiskin takana olevilta vanhemmilta virkailijattarilta asiasta. Lyhyen hetken päästä tämä nuori tyttönen viittasi meidät jonon ohi. Kiitin ja tilanne olisi ollut minun kohdalta ihan ok. Nuori oli vain saanut väärän käsityksen kuinka avustettavien kanssa asiat tehdään.

Mutta tyttö jäi ’räkyttämään’ minun viereen takaviistoon siten etten nähnyt häntä. Hän sanoi etten ollut millään muotoa oikeutettu ohittamaan jonoa mutta saat nyt mennä kun noi tiskin takaa käskivät. Esitin kysymyksen, kuuluvalla äänellä, että miten niin en ole oikeutettu? Näin on tehty siitä lähtien kun vammauduin ja olen lentänyt usealla lentoyhtiön lentokoneella, maailman eri kentillä ja siellä on aina toimittu näin! Tyttö inttää ja jupisee ettei tuollaiset tartte mitään etuoikeuksia. Vaadin hänen nimeään, samoin teki avustajani mutta tyttö ei antanut nimeään eikä titteliään.

Tehtiin lähtöselvitys vanhemman virkailijan kanssa, joka oli vaivaantuneen näköinen ja sanoi pienellä äänellä että heille on tullut uusia, nuoria, töihin jotka eivät osaa asiakaspalvelua. Tuumasin vaan että antaa olla, kyllä tyttö aikanaan oppii tavoille. Siirryttiin siitä erikoistavara lähtöportille viemään rollaattorini ruumaan vientiä varten ja sen jälkeen menimme turvatarkastukseen, mikä sujui hyvin. Satuin olemaan satunnaisesti valittu henkilö jonka tavarat tutkittiin erikoistarkastuksena. Siinä tarkastetaan kemiallisella kokeella ettei minulla ole kiellettyjä huumeita mukana. Niitä ei tietenkään löydetty. Turvatarkastus virkailijat olivat erittäin kohteliaita ja matkani pääsi jatkumaan hyvillä mielillä varustettuna koska toi turvatarkastus osoitti että tarkkoina ollaan! Kiitos heille tarkasta työstä.

Avustaja vei minut pyörätuolilla, millä oli kokoajan minua työntänyt hakupaikasta lähtien, lähtöportin läheisyyteen odottamaan lentoni lähtöä. Odotellessa join iltakahvit sämpylän kanssa ja olin loppuviimeetteks melko tyytyväinen olooni. Ajattelin että se nuori tyttö vielä oppii oikeille tavoille.

Sitten tuli lentoni lähtöaika, uusi avustajani vei minut, taas jonon ohi niin kuin oikein on, lipputarkastus tiskille lähtöportin viereen. Siinä kohtaan tapahtui se miksi tämän kirjoitan. Nuori tyttönen, taas, tuli eteeni seisomaan esteeksi ettei avustaja voinut työntää minua lentokoneen ovelle. Tämä tyttönen kysyi minulta: ”Osaatko sinä käyttäytyä lentokoneessa lennon aikana?” Olen kohta 61 ja hän sinutteli minua! Olin sanaton muutaman sekunnin ja katsoin vain tätä tyttöstä ja kysyin varsin suomalaisen pitkän kysymyksen: ”HÄH?” Hän vastasi toistaen kysymyksensä. Kysyin häneltä nimeä ja titteliä. Hän käänsi henkilökorttinsa siten ettei tiedot näy ja sanoi ettei minun tarvitse niitä tietää. Kysyin sitten tältä ylimieliseltä pikkuamatsoonilta että arvaa osaanko käyttäytyä? Nyt tuli sitten pikku selitys että hänen käskettiin kysyä asia minulta. Kysymykseeni: ”Kuka?” tuli vastaukseksi ylimielinen katse ja hiljaisuus. Sanoin uudelleen: ”Arvaa?” Mitään sanomatta hän antoi lippuni takaisin, meni piiloon näytön taakse ja toinen virkailijatar ohjasi meidät koneeseen hämillisen näköisenä.

Avustajani oli myös aivan ällikällä lyöty. Kertoi että reklamoi ihmeessä! Hänen mukaansa heillä on ollut juuri näiden nuorien tyttösten kanssa ongelmia!

Kerroin tapahtumat lentokone henkilökunnan esimiehelle koneessa. Hän sanoi että noiden halpatyöläisten kanssa on ilmaantunut hankaluuksia ennenkin. Myös hän kehotti reklamoimaan. Päätin tehdä siten!

Menin Norwegianin Chattiin ja sieltä Katja niminen henkilö väitti kovaa että valitusasiat kestää 8 viikkoa.
8 viikkoa oli lopulta virheellisesti ilmoitettu aika koska vastaus tuli jo 7.3. eli kolmen viikon päästä. Kovasti valittelivat ja pyytelivät anteeksi tapahtunutta. Kertoivat tutkivansa asian perinpohjin. Vastasin heille että minut on julkisesti loukattu ja saatettu häpeään joten vaadin julkista anteeksipyyntöä. Ehdotin lisäksi lentopisteiden lisäystä. Kumpaankin tuli kielteinen vastaus alle 24 tunnissa.

Uskon että teen kaikkeni etten joudu lentämään enää Norwegianilla! Siellä Potilas ei ole Ykkönen!

Kommentit

  1. Todella törkeää. Tuon ihmisen paikka ei todellakaan ole asiakaspalvelussa, toivon että hän saa potkut ja ymmärtää hakeutua johonkin muuhun työhön.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kivulias on kipuihimisen tie kun vastustaa!

Miksi hitossa pittää potilasta rääkätä?

Kohtasin lapsosten käsittämättömän, väkivaltaisen ymmärtämättömyyden!