Laajempi ohje kipupotilaille lääkärikäynneille
Ystäväni Soile Koponen, Suomen Kipu ry:n Jyväskylän aluevastaava ja yhdistyksen some vastaava, on koonnut JKL:n ryhmän ja M.N.:n kanssa oheiset ohjeet. Ne on julkaistu Suomen Kivun jäsenlehdessä Kipupuomi 1/2019.
M.N.: ohjeet:
M.N.: ohjeet:
OHJEITA KIPUPOTILAILLE LÄÄKÄRIKÄYNTEJÄ VARTEN
Asennoidu oikein
·
Molemminpuolinen kunnioitus ja arvostus on
onnistuneen vuorovaikutuksen lähtökohta. Tähän liittyvät kohteliaat
käytöstavat.
·
Muista, että sinä olet oman kipusi paras asiantuntija.
Lääkäri puolestaan on lääketieteellisen tiedon asiantuntija.
·
Älä nöyristele äläkä ole alistuvainen. Muista,
että lääkäri on tavallinen ihminen, kuten sinä. Sinut kohdatessaan hän on
työroolissa ja sinä olet hakemassa häneltä lääketieteellistä apua sairauksiesi
hoitoon.
·
Älä myöskään ”kävele lääkärin ylitse”. Vaikka
olisit hankkinut itse paljon tietoa eri hoitovaihtoehdoista (esim. lääkkeistä),
on lääkärin tehtävä arvioida ja päättää, ovatko ne sinun hoitosi kannalta
tarkoituksenmukaisia ja sopivia.
·
Voit kuitenkin viitata esimerkiksi kivun Käypä hoito
-suositukseen ja kysyä rohkeasti lääkäriltä, voisiko kohdallasi ajatella jotain
lääkettä tai hoitomuotoa, joka tuodaan esille suosituksessa. http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50103
Muista oikeutesi
·
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista on
turvanasi ja velvoittaa lääkäriä työssään. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
·
Sinulla on lain mukaan oikeus saada laadultaan
hyvää terveyden- ja sairaudenhoitoa. Lääkärin kuuluu lain mukaan kohdella sinua
siten, ettei ihmisarvoasi loukata ja yksityisyyttäsi kunnioitetaan.
·
Sinulla on oikeus saada riittävästi ja
ymmärrettävästi tietoa omasta terveydentilastasi, hoidon merkityksestä, eri
hoitovaihtoehdoista (mm. lääkkeistä) ja niiden vaikutuksista sekä muista
hoitoosi liittyvistä seikoista.
·
Lain mukaan lääkärin kuuluu hoitaa sinua
yhteisymmärryksessä kanssasi. Sinulla on myös itsemääräämisoikeus omaan
hoitoosi liittyen. Jos kieltäydyt lääkärin sinulle määräämästä hoidosta tai
hoitotoimenpiteestä (esim. lääkkeestä), sinua tulee mahdollisuuksien mukaan
hoitaa jollain muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla. Lääkärin
tehtävänä on kertoa sinulle näistä muista vaihtoehdoista. Tämä ei kuitenkaan
tarkoita sitä, että lääkäri tekee automaattisesti sen, mitä itse toivot.
Mitä tietoa
lääkärillä on sinusta?
·
Nykyään kaikki potilastiedot ja lääkärikäynnit
kirjataan potilastietojärjestelmään, jota voi verrata satoihin sivuihin
papereille kirjattuja tekstejä. Niillä on tiedot kaikista vuosien aikana
tapahtuneista lääkärikäynneistäsi.
·
Potilastietojärjestelmä on todella laaja,
moniosainen verkosto, jossa jokaisella eri erikoisalalla on oma ns. kansionsa.
Kansioon kirjataan vain tuon tietyn erikoisalan käynnit. Eli jos käyt
esimerkiksi terveyskeskuksessa hakemassa lääkettä nuhaasi, naistentaudeilla
tutkituttamassa gynekologisia vaivojasi, kipupoliklinikalla kivunhoitoon
liittyvissä asioissa, silmäpoliklinikalla hoidattamassa silmäsairauttasi ja
keskussairaalan päivystyksessä jalkamurtuman seurauksena, kirjaa jokainen
näiden eri erikoisalojen lääkäri tekstin tuosta käynnistä oman erikoisalansa
kansioon.
·
On siis selvää, että mennessäsi
vastaanottokäynnille kipulääkeasioissa, uusi lääkäri ei ole ehtinyt perehtyä
koko sairaushistoriaasi. Yleensä lääkäri on ehtinyt lukea vain viimeisimmän
sinusta jollekin erikoisalalle kirjatun tekstin.
·
Siksi sinun on hyvä valmistautua itse etukäteen
vastaanottokäyntiä varten.
Ole itse aktiivinen oman
kipusi hoidossa!
·
On hyötyä, että osoitat lääkärille halusi
osallistua aktiivisesti oman kipusi hoitoon ja terveydentilaasi koskevien
päätösten tekoon.
·
Älä siis vain odota passiivisesti lääkärin
päätöksiä.
·
Muista kuitenkin, että lääkäri on lääketieteen
ammattilainen. Hänellä on todennäköisesti myös sellaista tietoa, kokemusta ja
näkemystä, jota sinulla ei ole.
·
Joskus on järkevää ottaa mukaan luotettava
tukihenkilö. Hän voi rohkaista sinua ja auttaa sinua fyysisesti. Lisäksi teillä
on silloin kahdet korvat kuulemaan, ymmärtämään ja muistamaan kaiken puhutun.
·
Hyvä kivunhoito on moniammatillista. Voit
ehdottaa lääkärille, että kirjoittaisi sinulle lähetteen kipupsykologille,
fysioterapiaan tai vaikka lymfaan tai allasterapiaan. Näin osoitat myös vastuun
ottamista kunnostasi.
·
Myös positiivisista elämäntapa ja
ruokavaliomuutoksista kannattaa mainita.
Valmistaudu kertomaan
lääkärille pääasiat
·
Tee lääkärille lista sinulle aiemmin määrätyistä
lääkkeistä. Kirjoita ensin, mihin vaivaan lääke on tarkoitettu ja sen jälkeen
lääkkeen nimi ja sen annostus. Lääkäri näkee kyllä reseptikeskuksesta sinulle
määrätyt lääkkeet, mutta tämä lista ei ole välttämättä ajantasainen.
·
Kirjaa ylös keskeisimmät ongelmat, joiden vuoksi
olet tullut vastaanotolle. Esimerkiksi: ”nykyinen kipulääkitys ei ole riittävä,
jotta kykenisin suoriutumaan arjen askareista” tai ”kivun vuoksi en saa
nukuttua”.
·
Kirjaa ylös myös keskeisimmät kysymykset, jotka
haluat esittää lääkärille. Elleivät kysymykset ole paperilla, osa niistä
helposti unohtuu.
·
Lääkäri ei voi tietää kivustasi ja sen
vaikutuksesta toimintakykyysi, jollet tuo sitä hänelle selkeästi esille. Siksi
vastaanottokäynneille on hyvä valmistautua kirjoittamalla lääkärille lyhyt
kuvaus kiputilanteestasi ja toimintakyvystäsi. Kirjoita kuvaus lyhyin, selkein
lausein, vaikkapa luetelmaviivoja apuna käyttäen. Kuvaa napakasti, missä
sinulla on kipuja, minkälaista ja miten kovaa kipusi on ja miten se vaikuttaa
toimintakykyysi. Esimerkiksi: ”kipu valvottaa minua, enkä saa nukuttua”,
”unettomuuden takia olen todella väsynyt päivisin”, ”kivun vuoksi en voi tehdä ollenkaan
kotitöitä”, ”kipu lisääntyy, jos teen raskaampia kotitöitä” tai ”kivun vuoksi
en voi kävellä kuin muutaman sata metriä”.
Ole oma itsesi, älä näyttele!
·
Lääkärille ei muodostu oikeaa kuvaa
toimintakyvystäsi ja kiputilanteestasi, jos tsemppaat lääkärikäyntiä varten. Siksi
älä ole sen pirteämpi tai esitä terveempää, kuin normaalistikaan olet.
·
Lääkäriajat ovat useimmiten aamuisin tai
päiväaikaan. Päivän töiden aiheuttamat kivut kuitenkin kumuloituvat iltaa
kohti. Kerro lääkärille, millaisia ovat iltasi ja huonot päiväsi.
·
Sinut saatetaan ottaa vakavammin, jos hymyilet
vähemmän etkä meikkaa itseäsi hehkeimmillesi.
·
Jos et meinaa kärsiä istua vastaanotolla, älä
istu. Näytä tilanteesi.
·
Älä kuitenkaan liioittelekaan kipujasi ja muita
vaivojasi. Lääkäri huomaa kyllä, jos käytöksesi ei ole ”normaalia”. Pysy
rehellisenä.
Entä jos kaikki ei mene, kuten olisit toivonut?
·
Pysy rauhallisena. Älä hermostu tai korota
ääntäsi, vaikka lääkäri ei olisi heti samaa mieltä kanssasi tai olisi tekemässä
päätöstä, joka ei vastaisi toiveitasi. Huutaminen tai muunlainen aggressiivinen
käytös ei vie asioitasi eteenpäin. Päinvastoin aggressio herättää torjuntaa.
·
Jos lääkäri esittää jotain sellaista ratkaisua
kipusi hoitoon, jota et hyväksy, vaadi lääkäriltä selitystä. Lain mukaan sinua
tulee hoitaa yhteisymmärryksessä kanssasi. Lain mukaan lääkärin on myös
perusteltava päätöksensä sinulle ymmärrettävällä tavalla. Sinulla on oikeus
saada riittävästi tietoa. Se pitää myös esittää siten, että pystyt sen
ymmärtämään. Pyydä selvennystä sanoihin, joita et ymmärrä.
·
Kysy tarvittaessa lääkäriltä perustelua sille,
miksi hänen mielestään juuri tämä ratkaisu (esimerkiksi jonkin lääkkeen
aloittaminen tai lopettaminen) on oikea.
Jos et ymmärrä selitystä, pyydä lääkäriä kertomaan uudestaan tai helpommin
tajuttavasti.
·
Sano myös, jos pelkäät, että sinulle määrätty
lääke ei ole riittävä kipusi hoitoon. Kysy lääkäriltä konkreettisia neuvoja
siihen, miten sinun tulee toimia, jos lääke ei auta kipuun etkä pysty
esimerkiksi nukkumaan.
·
Voit perustella oikeuttasi tiettyihin
lääkkeisiin Käypä hoito –suosituksen avulla. Tarkemmat vinkit löydät toisaalta
lehdestä.
·
Jos käy niin, että asiasi eivät selviä vastaanottokäynnin
aikana, älä hätäänny äläkä hermostu. Voit ottaa yhteyttä lääkäriin uudestaan ja
pyytää esimerkiksi soittoaikaa tai kokonaan uutta vastaanottoaikaa. Tällöin
voit ottaa mukaasi esimerkiksi tukihenkilön.
·
Sinulla on oikeus vaihtaa tarvittaessa lääkäriä.
https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/potilaan-asema-ja-oikeudet-oikeudet/hoitopaikan_valinta
·
Jos koet, että hoitoasi ei ole toteutettu lain
edellyttämällä tavalla, sinulla on oikeus tehdä asiasta muistutus
terveydenhuollon toimintayksikön vastaavalle johtajalle tai kantelu
aluehallintovirastoon. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
·
Terveydenhuollon toimintayksiköissä on potilasta
avustava potilasasiamies, jolta voit saada tietoa omista oikeuksistasi. Hän voi
tarvittaessa avustaa sinua myös muistutuksen tekemisessä.
M.N. ja Jyväskylän vertaistukiryhmä
Pertin lisäys: MENE AINA JONKUN TUKIHENKILÖN KANSSA LÄÄKÄRIIN KUN KÄRSIT KROONISESTA KIVUSTA. Sillä nyt meneillään oleva opiaattipaniikki saattaa kipukroonikoita erittäin tukaan tilanteeseen!
Pertin lisäys: MENE AINA JONKUN TUKIHENKILÖN KANSSA LÄÄKÄRIIN KUN KÄRSIT KROONISESTA KIVUSTA. Sillä nyt meneillään oleva opiaattipaniikki saattaa kipukroonikoita erittäin tukaan tilanteeseen!
Kommentit
Lähetä kommentti